Fase d’elaboració
Prendre la decisió de participar en un projecte europeu sempre s’acompanya d’una reflexió sobre quin rol caldrà assumir: el de Coordinador, el de Soci, el d’Associat o el de Subcontractat.
Però què implica cada rol?
El Coordinador és el responsable del projecte. Té una bona experiència prèvia en projectes europeus i un bon nivell de tresoreria.
Els Associats contribueixen a implementar una part petita del projecte però no són beneficiaris de fons.
OPCIÓ A:
SOCI D’UN PROJECTE
Ser soci d’un projecte requereix desenvolupar la nostra pròpia narrativa i disseminar-la a possibles caps de fila.
1
Desenvolupar la nostra narrativa
Serà la nostra targeta de visita per a trobar altres socis o caps de fila, i pot incloure:
Infodays
Altres jornades
Eines de cerca
dels Programes
Punts de Contacte Nacionals
2
Circular la narrativa a través dels canals adequats
2
Circular la narrativa a través dels canals adequats
Infodays
Altres jornades
Eines de cerca
dels Programes
Punts de Contacte Nacionals
3
Un cop formem part
d’un Partenariat com a
socis, se’ns requerirà les
següents contribucions:
Fer tots els tràmits administratius necessaris
Per exemple, per a la majoria de Programes Europeus gestionats des de Brussel·les, és obligatori obtenir el número PIC.
Contribuir a l’elaboració
de la proposta
El Coordinador requerirà la implicació de tots els socis, tant per a la Descripció del Projecte (part tècnica) com pel Pressupost (part financera).
OPCIÓ B:
COORDINADOR D’UN PROJECTE
1
Construir el partenariat europeu
Coordinador
El Coordinador és el principal responsable del projecte.
Requisits
No pot ser Coordinador qualsevol organització. Aquest perfil requereix tenir una bona experiència prèvia en projectes europeus i un important múscul financer (bona tresoreria).
Rol fonamental
El Coordinador ha de liderar el disseny de la proposta i coordinar les contribucions aportades per la resta dels socis. És l’interlocutor principal amb el Programa Europeu.
CONSELL
“Dona’t temps per créixer”
Avança lentament però de manera segura: comença essent soci d’una organització experimentada abans de liderar un projecte. Millor no arriscar-se a ser Coordinador si no tenim experiència prèvia.
Soci
Els socis són un element clau de qualsevol projecte.
CONSELL
“Construeix aliances”
Construeix aliances locals i internacionals sòlides, que puguin conduir-nos cap a noves propostes i futurs projectes.
Un cop el partenariat muntat, és essencial implicar als socis en l’elaboració del Projecte, tant a nivell tècnic com financer.
Una memòria tècnica
2
Redactar la proposta
Coordinar els inputs dels socis
La memòria és una descripció del projecte de 70-100 pàgines aproximadament.
Conté els apartats següents:
Objectives
Indicate how your proposal addresses the specific challenge and scope of the topic, and is in line with EU policies in the matter
Methodology
Overall concept underpinning the project. Main ideas, models or assumptions involved
Target group audience
Who will benefit from your project?
Work programme
Set of activities structured in different work packages
Pressupost
El pressupost ha d’estar molt ben dissenyat d’entrada. Depenent dels programes, els tipus de despeses elegibles poden variar i incloure més o menys categories.
Categories comunes
Personnel
Equipment
Subcontracting
Administrative & office
Travel & subsistence
Tarifa plana
Tarifa plana: percentatge de despeses – justificació no necessària
Categories no sempre contemplades
Infrastructure
Preparation costs
Lump sum
Lump sum: import pagat en una vegada al començament del projecte
Coordinador
El Coordinador és l’encarregat de redactar la proposta. Compta amb els inputs dels Socis que també participen de la seva elaboració.
Empresa externa
Existeix també la possibilitat de rebre suport per part d’una empresa externa especialitzada en la formulació de propostes.
3
Lliurar la proposta final
A continuació trobareu un cronograma indicatiu d’un cicle complet, que va des de la publicació de la convocatòria a la implementació del projecte.
CONSELL
“Sigues pacient i persevera”
El procés per assolir resultats positius és llarg i podem trobar-nos amb desil·lusions. Cal perseverar i no desesperar, sempre hi haurà noves oportunitats!
Si la proposta no és seleccionada, la comissió d’avaluació envia al consorci feedback detallat amb la valoració de la proposta i detecció de punts febles. És un document clau per si volem presentar una versió millorada a la següent convocatòria.
Coordinador
El Coordinador és l’encarregat de redactar la proposta. Compta amb els inputs dels Socis que també participen de la seva elaboració.
Empresa externa
Existeix també la possibilitat de rebre suport per part d’una empresa externa especialitzada en la formulació de propostes.
3
Lliurar la proposta final
A continuació trobareu un cronograma indicatiu d’un cicle complet, que va des de la publicació de la convocatòria a la implementació del projecte.
CONSELL
“Sigues pacient i persevera”
El procés per assolir resultats positius és llarg i podem trobar-nos amb desil·lusions. Cal perseverar i no desesperar, sempre hi haurà noves oportunitats!
Si la proposta no és seleccionada, la comissió d’avaluació envia al consorci feedback detallat amb la valoració de la proposta i detecció de punts febles. És un document clau per si volem presentar una versió millorada a la següent convocatòria.
OPCIÓ C:
ASSOCIAT
ASSOCIAT
El rol d’Associat està contemplat en alguns Programes Europeus.
OPCIÓ D:
SUBCONTRACTAT
SUBCONTRACTAT
El subcontractat no forma part del partenariat o consorci i no té cap responsabilitat envers la Comissió Europea.
Una de les categories pressupostàries d’un Projecte Europeu és la Subcontractació. A través d’aquesta partida, es pot comptar amb l’expertesa d’una entitat tercera per a que faci una tasca molt concreta del projecte (per exemple el desenvolupament d’una web o una app; un estudi d’investigació; un mòdul formatiu, etc.).
Generalment els subcontractats es seleccionen a través d’un procés competitiu gestionat pel Coordinador o el Soci del projecte que gestioni aquesta part del pressupost.
Una de les categories pressupostàries d’un Projecte Europeu és la Subcontractació. A través d’aquesta partida, es pot comptar amb l’expertesa d’una entitat tercera per a que faci una tasca molt concreta del projecte (per exemple el desenvolupament d’una web o una app; un estudi d’investigació; un mòdul formatiu, etc.).
Generalment els subcontractats es seleccionen a través d’un procés competitiu gestionat pel Coordinador o el Soci del projecte que gestioni aquesta part del pressupost.